Wat is de European Disability Card?
De European Disability Card is een kaart die je kunt gebruiken wanneer je deelneemt aan cultuur-, sport- en vrijetijdsactiviteiten. Ga je naar de bioscoop, een pretpark, het theater, een sportwedstrijd of een museum? Dan kun je met deze kaart rekenen op allerlei voordelen.
Welke voordelen je krijgt, hangt af van de partner die de kaart aanvaardt. Bekijk daarom voordat je vertrekt de website, sociale media of reclame van de plaats die je bezoekt, of neem contact op met de partner zelf.
Alle informatie over de European Disability Card vind je ook in deze online brochure (.pdf)

Wie kan de kaart aanvragen?
Je kunt de kaart aanvragen als je erkend bent door of hulp krijgt van een instelling bevoegd voor personen met een handicap.
Ook kinderen die een zorgtoeslag krijgen, hebben recht op een European Disability Card.
De vijf Belgische instellingen zijn:

Hoe kan ik de kaart aanvragen?
Je vraagt de kaart aan bij de instelling waarbij je erkend bent. Hoe je de kaart moet aanvragen, hangt af van de instelling. Na je aanvraag wordt de kaart met de post opgestuurd.
Hieronder leggen we per instelling uit hoe je de kaart aanvraagt.
Opgelet! Vanaf 1 januari 2024 krijg je als persoon met een handicap automatisch een European Disability Card (EDC) aangeboden zodra je een erkenning van je handicap hebt ontvangen. De kaart zal ook automatisch verlengd worden na de vervaldatum van 5 jaar als je de kaart reeds in je bezit hebt. Meer informatie
Ik ben erkend bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
- Je kunt je kaart online aanvragen via het digitale loket My Handicap. Weet je niet hoe dat moet? Dan vind je hulp op de site van de Directie-generaal Personen met een handicap.
- Je kunt de kaart aanvragen door het contactformulier van de Directie-generaal Personen met een handicap in te vullen.
- Je kunt ook een brief sturen naar het volgende adres:
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
Directie-generaal Personen met een handicap
Kruidtuinlaan 50 bus 150
1000 Brussel
Ik ben erkend bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
- Je kunt je kaart online aanvragen via het digitale loket van VAPH.
Ik ben erkend bij Agence pour une Vie de Qualité (AViQ)
- Je kunt je kaart aanvragen door te bellen of te mailen naar het kantoor in je buurt. Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Op de website van AVIQ vind je een overzicht van alle kantoren en hun contactgegevens.
- Je kunt ook bellen op het algemene nummer 08 001 60 61 of mailen naar numérogratuit@aviq.be, of het formulier op de website van AVIQ invullen.
Ik ben erkend bij Service public francophone bruxellois (Dienst Phare)
- Je kunt je kaart aanvragen door een brief te sturen naar het volgende adres:
Dienst Phare
Paleizenstraat 42
1030 Brussel - Je kunt ook bellen naar het nummer 02 800 82 03 (van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag) of mailen naar info.phare@spfb.brussels. Vermeld bij je aanvraag je voor- en achternaam, je geboortedatum en je rijksregisternummer.
- Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Hiervoor moet je eerst een afspraak maken. Dat kan door te bellen of te mailen naar de contactgegevens hierboven.
Ik ben erkend bij Dienststelle für Selbstbestimmtes Leben (DSL)
- Je kunt je kaart aanvragen door te bellen naar het nummer 08 009 00 11 of te mailen naar info@selbstbestimmt.be.
- Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Hiervoor kan je terecht op het volgende adres:
Vennbahnstraße 4/4
4780 Sankt Vith