De European Disability Card in vereenvoudigde taal

De European Disability Card is enkel voor personen met een handicap.

De kaart is bedoeld voor cultuur, sport en vrijetijdsbesteding. Bijvoorbeeld : om ermee naar de film te gaan, of naar toneel, een museum, een pretpark, …

Opgelet: Het is een andere kaart dan de parkeerkaart. Je gebruikt de European Disability Card dus niet om te parkeren. Ook niet om met het openbaar vervoer te reizen.

Deze kaart heeft andere voordelen.
Zoals kortingen, recht op gereserveerde plaatsen, aangepaste rondleidingen, brochures in eenvoudige taal, vlottere toegang tot attracties, …

Vraag aan de organisatoren van cultuur-, sport- of vrijetijdsactiviteiten of ze de kaart aanvaarden en welke voordelen ze toekennen. Op de pagina 'Voordelen met de kaart' kan je plaatsen zoeken die de European Disability Card kennen en voordelen aanbieden.

Deze kaart is geldig in België, maar ook in Cyprus, Estonia, Finland, Italië, Malta, Slovenië en Roemenië.

Deze kaart is gratis. Ze is ook persoonlijk, deze kaart is er enkel voor jou. Je hebt ze best altijd bij je.

Wanneer je kaart gestolen wordt, of je verliest ze, kan je één keer gratis een nieuwe kaart aanvragen.

Deze kaart wil personen met een handicap aanmoedigen om deel te nemen aan activiteiten, net zoals iedereen.

Hoe krijg je de kaart?

Dat is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

1. Is je handicap erkend na 1 januari 2024? 
Dan moet je niets doen. Je krijgt je kaart automatisch toegestuurd. Dat gebeurt via de post.

2. Heb je al een European Disabilty Card?
Je kan je kaart 5 jaar lang gebruiken. Daarna is ze niet meer geldig.
Als je nog altijd een erkende handicap hebt, dan krijg je na 5 jaar een nieuwe kaart.

Hiervoor moet je niets doen.
Je krijgt je nieuwe kaart automatisch toegestuurd. Dat gebeurt via de post.

3. Werd je handicap erkend vóór 1 januari 2024?
Dan moet je je kaart zelf aanvragen.
Dat kan bij de instelling die je erkend heeft als een persoon met een handicap. 
De manier waarop je dit moet doen, lees je hieronder.

 

1. In België, de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid:

  1. Je kunt je kaart online aanvragen via het digitale loket My Handicap. Weet je niet hoe dat moet? Dan vind je hier hulp.
  2. Je kunt de kaart aanvragen door het contactformulier in te vullen.  
  3. Je kunt ook een brief sturen naar het volgende adres:

    Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
    Directie-generaal Personen met een handicap
    Kruidtuinlaan 50 bus 150
    1000 Brussel

2. In Vlaanderen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een
Handicap (VAPH):

  1. Je kunt je kaart online aanvragen via het digitale loket van VAPH.

3. In Wallonië bij l'Agence pour une Vie de Qualité (l'AVIQ):

  1. Je kunt je kaart aanvragen door te bellen of te mailen naar het kantoor in je buurt. Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Na je aanvraag wordt de kaart met de post opgestuurd. Op de website van AVIQ vind je een overzicht van alle kantoren en hun contactgegevens.
  2. Je kunt ook bellen op het algemene nummer 08 001 60 61 of mailen naar numérogratuit@aviq.be, of het formulier op de website van AVIQ invullen.

4. In Brussel, bij de dienst 'Personne Handicapée Autonomie
Recherchée' (Phare):

  1. Je kunt je kaart aanvragen door een brief te sturen naar het volgende adres:

    Dienst Phare
    Paleizenstraat 42
    1030 Brussel
  2. Je kunt ook bellen naar het nummer 02 800 82 03 (van maandag tot vrijdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag) of mailen naar info.phare@spfb.brussels.
  3. Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Hiervoor moet je eerst een afspraak maken. Dat kan door te bellen of te mailen naar de contactgegevens hierboven. Na je aanvraag wordt de kaart met de post opgestuurd.

 

5. In Brussel, bij de dienst Iriscare Centrum voor de evaluatie van de handicap':

  1. Je kunt je kaart aanvragen via mail: autonomie-handicap@iriscare.brussels
  2. Je kunt ook bellen naar het nummer 0800 35499 
  3. Je kunt ook leen brief sturen via het volgende adres:

    Iriscare - Centrum voor de evaluatie van de handicap
    Trierstraat 70 bus 2
    1000 Brussel
     

6. In Oost-België, Duitstalige Gemeenschap, bij de Dienststelle für
Selbstbestimmtes leben (DSL):

  1. Je kunt je kaart aanvragen door te bellen naar het nummer 08 009 00 11 of te mailen naar info@selbstbestimmt.be.
  2. Je kunt ook langsgaan op kantoor om de kaart aan te vragen. Hiervoor kan je terecht op het volgende adres:

    Vennbahnstraße 4/4
    4780 Sankt Vith

    Na je aanvraag wordt de kaart met de post opgestuurd.

Om de kaart aan te vragen, heb je volgende gegevens nodig:

  • Je familienaam en voornaam.
  • Je geboortedatum.
  • Je nationaal registratienummer (dat is het nummer dat op de keerzijde van je identiteitskaart staat).
  • Je dossiernummer als persoon met een handicap (bij AVIQ, Phare, VAPH, DSL).

Informatie over toegankelijkheid:

Toegankelijkheid = aanpassingen maken het de persoon met een handicap mogelijk om aan activiteiten deel te nemen. Enkele voorbeelden:

  • een lift voor rolstoelgebruikers
  • een systeem van geluidsversterking in de bioscoop voor personen met een hoortoestel
  • speciale rondleidingen in eenvoudige taal voor personen met een verstandelijke handicap

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen over de European Disability Card? Bekijk dan zeker onze antwoorden op veelgestelde vragen. Vind je het antwoord op je vraag hier niet terug? Dan kun je ons steeds contacteren via onderstaand formulier of door te mailen naar : EUdisabilitycard@minsoc.fed.be.